Touche gaat Internationaal!

Pas na jaren van samenwerken met de directeur van onze handelspartner in de Oekraïne, Sergeij Vecheruk, kwam ik erachter dat ook hij een fervent volleybalspeler was. Heel bijzonder, want voor de val van de muur was sporten in de voormalige Sovjet Unie alleen maar voor professionals toegankelijk. Amateurclubs en teams waren er niet en het duurde tot ver na de val van De Muur voordat er sprake was van een opkomst van het volleybal voor de recreatiespelers. Teams uit diverse steden begonnen op kleine schaal en in schamele zaaltjes met het volleybalspel. Het feit dat er op dit moment in Umanj, een stad van ruim 140.000 inwoners, slechts één amateurclub is geeft wel te denken.

Vanwege het gebrek aan enige leiding en begeleiding vanuit een volleybalbond zijn een paar initiatiefnemers begonnen met het opzetten van een amateurcompetitie. Het zal duidelijk zijn dat het vinden van een tegenstander niet zo eenvoudig is. De afstanden en reistijden liegen er dan ook niet om. Het team van A-Pilon uit Umanj moet bijvoorbeeld tegen teams uit Vinnitsa (120km), Ternopil (400km) en zelfs Donetsk (660km !). Fanatiek zijn de dus wel degelijk.

Het zijn dan ook de sponsors van de diverse teams die dit überhaupt mogelijk maken. Een van die sponsors is Sergeij Vecheruk en toen ik er dus achter kwam dat hij een eigen team had was een toernooi snel geregeld. In eerste instantie is Touché H1 uit Dreumel eind 2008 afgereisd naar Umanj om daar een toernooi te spelen. Het niveau was op dit moment te vergelijken met de Nederlandse 3e divisie en Touché kreeg het heel zwaar. Het aansluitende uitbundige banket en de gastvrijheid van de Oekraïners maakte de geleden verliezen meer dan goed !

Die gastvrijheid vroeg om een tegenprestatie en meteen werden de teams van Umanj en het universiteitsteam van Vinnitsa uitgenodigd. In de zomer van 2009 is het team van A-Pilon in Dreumel op bezoek geweest. Het team uit Vinnitsa moest vanwege visa-problemen verstek laten gaan. Begin dit jaar hebben wij beide teams opnieuw uitgenodigd en inmiddels heeft de Nederlandse Ambassade haar volledige medewerking verleend. Op zaterdag 12 April wordt er vanaf 13:00 uur door Touché in MFA D’n Hoender (Dreumel), A-Pilon (Umanj), Ekodim (Vinnitsa) en een vierde Nederlands team gestreden om de winst.

08/04/2014 This post was written by Categories: Nieuws Comments are off for this post